مقالات آموزشی

مزایای ظروف یکبار مصرف سوگاس برای انسان و محیط زیست

تمایل انسان به مصرف‌گرایی و فدا کردن محیط زیست پیرامونش در این راه ، قبل از هر چیزی به از دست رفتن سلامتی او منجر خواهد شد. ظروف یکبار مصرف پلاستیکی که عمدتا در صنایع بسته‌بندی، مراسمات و خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، یکی از اصلی‌ترین عوامل تهدیدکننده سلامت انسان و محیط زیست به حساب می‌آیند. مطابق با آمارهای جهانی، ایران در میان 10 کشور مصرف‌کننده ظروف یکبار مصرف قرار دارد و میزان تولید سالانه این محصولات تقریبا 140000تن گزارش شده است. از آن جا که فرایند تجزیه این ظروف در طبیعت بین 300 تا 500 سال طول می‌کشد، به نظر می‌رسد کوهستانی از زباله، تنها میراث ما برای آیندگان خواهد بود.

محققان سال‎‌ها است که تنها راهکار موجود و نحوه پاسخگویی درست به تقاضای روزافزون ظروف یکبار مصرف را تغییر ساختاری و استفاده از ترکیباتی می‌دانند که برعکس پلاستیک به راحتی در طبیعت تجزیه می‌شوند. در این راستا گروه پارس طبیعت با استفاده از گیاه نیشکر توانسته‌اند محصول جایگزینی برای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی تولید کنند که سوگاس نام گرفته است. محصولات سوگاس پس از رها شدن در طبیعت در مدت زمان کوتاهی تجزیه و به کمپوست تبدیل می‌شوند. این بدان معنا است که گروه تجاری پارس طبیعت با ارائه محصولی که از طبیعت جان گرفته و به آن جان می‌دهد، سبز بودن را معنای دیگری بخشیده‌اند.

مزایای استفاده از ظروف سوگاس برای انسان و محیط زیست

  • ساخته‌شده از گیاه نیشکر

در ساخت نسل جدید ظروف یکبار مصرف از گیاه نیشکر به عنوان یکی از منابع فراوان و تجدیدپذیر در کشور استفاده می‌شود. باگاس ماده‌ای است که پس از شست‌وشو و عصاره‌گیری از گیاه نیشکر، به جای می‌ماند. این ماده پس از طی فرایندهای مختلف به خمیر تبدیل شده و در کارخانه پارس طبیعت به شکل ظروف یکبار مصرف در می‌آید.

  • پلاستیک 0% سلولز گیاهی 100%

در ترکیبات ظروف یکبار مصرف سوگاس دیگر خبری از پلاستیک که ماده‌ای حاصل از ترکیبات نفتی سرطانزا است وجود ندارد. این محصولات 100% منشاء گیاهی و سلولزی دارند و علاوه بر تجزیه‌پذیری در زمان کوتاه، خطری برای سلامتی انسان به دنبال نخواهند داشت.

  • قابل تجزیه زیستی

اکثر مواد شیمیایی در طبیعت دچار تجزیه زیستی می‌شوند؛ اما نکته مهم سرعت فروپاشی آن‌ها است تا پیش از انباشت زباله در حجم عظیم، بلعیده شدن توسط جانوران و آلوده‌سازی محیط زیست توسط میکروارگانیسم‌ها تجزیه شوند. ظروف سوگاس برعکس ظروف پلاستیکی که 300 تا 500 سال در طبیعت باقی می‌مانند، در عرض 100 روز تجزیه شده و این موضوع مشکلات محیط زیستی ناشی از دفع پسماند را در جامعه کاهش می‌دهد.

مزایای استفاده از ظروف سوگاس

  • سازگار محیط زیست

پیش از این جایگزین‌های دیگری برای ظروف پلاستیکی در بازار وجود داشت که ادعا می‌شد به سرعت تجزیه می‌شوند. اما عمده این محصولات پس از رها شدن در طبیعت به جای تجزیه، به ذرات ریزی به نام میکرو پلاستیک تبدیل شده و به سرعت منابع ارزشمند آبی و خاکی را آلوده خواهند ساخت. این مسئله با ایجاد اخلال در چرخه غذایی جانداران و آب‌های زیرزمینی، خود می‌تواند زمین را با بحران جدی روبه‌رو کند و تنها راه مقابله با آن استفاده از ظروف زیست‌تجزیه‌پذیری است که منشاء تمام‌گیاهی دارند.

  • قابل کمپوست شدن

در فرایند تولید کمپوست، مواد آلی موجود در ضایعات در اثر تجزیه هوازی یا بی‌هوازی به خاک مغذی و باارزشی تبدیل می‌شود. یکی از برترین مزایای ظروف یکبار مصرف سوگاس، قابلیت کمپوست شدن است و این ظروف همانگونه که از طبیعت حاصل شده‌اند، پس از تبدیل شدن به خاک غنی، مجددا به آن برمی‌گردند.

  • مقاوم در برابر آب و روغن

 یکی از اصلی‌ترین معایب ظروف غیر سوگاسی، عدم تغییر طعم و مزه غذا با قرارگیری در تماس با آب و روغن داغ است چنانچه ظروف سوگاس در برابر آب و روغن پایدار هستند و به دلیل داشتن ترکیبات گیاهی، موجب تغییر کیفیت غذا و البته آسیب به سلامت انسان نخواهند شد.

  • قابل استفاده در ماکروویو و فریزر

قابلیت قرار دادن غذا به همراه ظرف  نگهدارنده در ماکروویو یا فریزر یکی از انتظارات مهم مصرف‌کنندگان است. بسیاری از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی دوام و کیفیت لازم برای این کار را ندارند و یا این که سرد و گرم کردن غذا به همراه آن‌ها، سبب تغییر در بو و طعم غذا می‌شود. ظروف یکبار مصرف سوگاس کاملا در برابر تغییرات دمایی ناشی از گرم کردن غذا در ماکروویو و انجماد آن در فریزر مقاوم هستند و انواع غذاهای سرد و گرم را می‌توان در آن‌ها نگهداری نمود.

جمع‌بندی

به دنبال بروز مشکلات ناشی از انباشت زباله‌های پلاستیکی در جهان، بسیاری از کشورها به ممنوع ساختن استفاده از ظروف پلاستیکی روی آورده‌اند. به نظر می‌رسد نسل جدید محصولات یکبار مصرف که منشاء گیاهی دارند می‌تواند ضمن ایجاد رضایت خاطر در مصرف‌کنندگان، جایگزین سالم و مناسبی برای ظروف پلاستیکی در صنایع بسته‌بندی ایران و جهان باشد. در این راستا مجموعه پارس طبیعت با عرضه ظروف گیاهی سوگاس که از منابع غیرچوبی و غیرنفتی تهیه شده، با ارضای الزامات قانونی و بهداشتی ظروف یکبار مصرف برای نگهداری مواد غذایی، به عنوان تنها شرکت ایرانی، موفق به کسب گواهینامه‌های FDA آمریکا و OK COMPOST کشور اتریش گشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *