مقالات آموزشی

ظرف یکبار مصرف تایید شده بخرید!

هر شرکتی تاییدیه FDA ندارد!

هر محصولی که در تماس با مواد غذایی قرار می‌گیرد باید توسط یک استاندارد مورد ارزیابی قرار گیرد که البته این استاندارد باید مورد تایید همه مصرف‌کننده‌ها باشد. مواد در تماس با مواد غذایی و زیرمجموعه‌های آن نیز برای دریافت FDA approved در همین راستا و ذیل شماره استاندارد FDA CFR 21:176.170 مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. البته پرسش‌هایی نیز در این زمینه مطرح است:

۱-  آیا سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) خود این موارد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد؟

خیر؛ FDA آزمایشگاه‌هایی را اکرودیته می‌کند که این آزمایشگاه‌ها اجازه انجام تست‌های مورد نیاز FDA را دارند.

۲- این اکرودیته به چه آزمایشگا‌هایی تعلق می‌گیرد؟

در این زمینه تنها پاسخ آزمایشگاه‌هایی که ایزو ۱۷۰۲۵ آنها در مورد تایید قرار داده است، برای FDA قابل پذیرش هستند. این آزمایشگاه‌های دارای مجوز و تاییدیه‌ ایزو ۱۷۰۲۵ مورد قبول FDA محصولات سوگاس را بر اساس استاندارد ۱۷۶.۱۷۰ مورد ارزیابی قرار داده و تمام پارامترهای مورد نظر آن را تایید کرده است.

تاییدیه‌های معتبر دیگر

البته FDA تنها استاندارد مورد قبول در دنیا نیست؛ استانداردهای دیگری مانند BFR که متعلق به کشور آلمان است نیز در این زمینه وجود دارد و بر اساس استاندارد کد XXXIX که در سال ۲۰۰۵ میلادی منتشر شده است در بخش ۳۰ و ۳۱ خود به معیارهای لازم برای محصولات در تماس با مواد غذایی پرداخته است. علاوه بر این AP که اتحادیه اروپا بیشتر آن را مورد استناد خود قرار می‌دهد نیز از دیگر مراجع مهم در این زمینه هستند.

سوگاس و FDA approved 

ظرف یکبار مصرف سوگاس تست‌های مدنظر FDA و این استانداردهای شناخته شده اروپایی را نیز با موفقیت پشت سر گذاشته است. محصولات سوگاس با توجه به نتایج تست‌های انجام شده در آزمایشگاه‌ اکرودیته در اروپا و آمریکا، از نظر استانداردهای تعریف شده FDA آمریکا، BFR آلمان و AP اروپا مورد تایید هستند و به اصطلاحFDA approved  هستند. مصرف‌کنندگان محصولات سوگاس می‌توانند برای اطمینان از کیفیت و سلامت کالاهای این شرکت، اطلاعات گواهینامه‌های مربوط به این موارد را به راحتی در اختیار داشته باشند.

همه FDA ندارند

البته تولیدکنندگانی نیز در کشور وجود دارند که بدون طی هیچ یک از مراحل مربوط به انجام تست‌های مورد نظر و اخذ مجوزها، ادعای تایید توسط FDA را دارند. مصرف‌کنندگان ظروف و محصولات یکبارمصرف توجه داشته باشند که هر شرکت تولیدکننده محصولات یکبارمصرف و بسته‌بندی‌های در تماس با مواد غذایی در کشور اگر ادعایی در مورد گواهینامه‌های معتبر FDA و BFR دارد باید تاییدیه‌های رسمی در این مورد را دارا باشد. یعنی تولید‌کننده‌ای می‌تواند ادعای اخذ گواهینامه FDA را داشته باشد که در آزمایشگاه‌های دارای ایزوی ۱۷۰۲۵ و مورد تایید FDA تست‌های مربوط را انجام دهد و QR code مورد نظر و تاییدیه‌های کتبی در این مورد را دریافت کند. مخاطبان این شرکت‌ها نیز می‌توانند به راحتی و از طریق QR code اصالت کالاهای مورد نظر و صحت ادعای تولیدکننده را متوجه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *