اخبار سوگاس

زیست‌تخریب‌پذیر یا کمپوست‌پذیر

کدام را انتخاب کنیم؟

در سال‌های اخیر به دلیل جدی شدن موضوعات زیست محیطی و پافشاری‌های انجام شده در خصوص مسائلی مانند کاهش مصرف اقلام پلاستیکی و جلوگیری از انباشت زباله های پلاستیکی، بسیاری از تولیدکنندگان محصولات یکبارمصرف به سمت جایگزین کردن مواد دیگر به‌جای پلاستیک در این محصولات پیش رفته‌اند و انواع مختلفی از این محصولات را روانه بازار کرده‌اند که از میان آنها، ظروف زیست‌تخریب‌پذیر و ظروف کمپوست‌پذیر بیشتر مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفته‌اند. اگرچه سازندگان محصولات کمپوست‌پذیر و زیست‌تخریب‌پذیر هر دو ادعا دارند که محصول آنها پس از گذشت زمان مشخصی تحت اثر عوامل طبیعی تجزیه می‌شود و از انباشت زباله‌های پلاستیکی جلوگیری می‌کند، اما تفاوت‌ بنیادی و بزرگی میان ظروف کمپوست‌پذیر و زیست‌تخریب‌پذیر وجود دارد که مصرف‌کنندگان و دوستداران محیط زیست باید آن را مورد توجه قرار دهند.

در واقع ظروف کمپوست‌پذیر یکی از اقلام ظروف زیست‌تخریب‌پذیر هستند اما هر ظرف زیست‌تخریب‌پذیر لزوما کمپوست‌پذیر نیست. تفاوت اساسی این دو آن است که در محصولات زیست‌تخریب‌پذیر، فقط مولفه تجزیه طبیعی ظروف پس از مصرف مورد تاکید است و به آزاد شدن پلیمرهای شیمیایی و ریزپلاستیک‌ها که برای حفظ محیط زیست و سلامت انسان مضر هستند توجه خاصی نشده است. در حالی که محصولات کمپوست‌پذیر، فرآیند تجزیه، باید در زمان معین صورت گرفته و منجر به ایجاد کمپوست (عناصر آلی تقویت‌کننده خاک) شود تا علاوه بر بی‌خطر بودن برای محیط زیست، به غنی‌تر شدن خاک نیز کمک کند.

بنابراین اگر از دوستداران محیط زیست و زندگی سالم هستید و می‌خواهید نقشی در داشتن «زمین پاک» و به دور از آلودگی‌های پلاستیکی داشته باشید، در هنگام خرید ظروف یکبارمصرف مورد نیاز خود، در میان کالا علاوه بر اصطلاح کلی «زیست‌تخریب‌پذیر»، در جست‌و‌جوی اقلامی باشید که دارای عنوان «کمپوست‌پذیر» (Compostable) باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *