مقالات آموزشی

ریز پلاستیک ها و جنین انسان

نتایج یک بررسی جدید نشان داد:

جنین انسان در معرض آسیب ریزپلاستیک‌ها

 

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که احتمالا ریزپلاستیک‌ها (میکروپلاستیک‌ها و نانوپلاستیک‌ها) می‌توانند سلامت اندام‌های حیاتی جنین متولد نشده انسان را نیز تهدید کنند.

طی 70 سال گذشته، انسان برای کارکردهای مختلف به مواد پلاستیکی وابسته شده و در این مدت، حدود 6 میلیارد تن پلاستیک را به شکل ذرات میکرومتری و نانومتری به محیط‌های مختلف وارد کرده است. این میکرو و نانوپلاستیک‌ها(MNP)  به‌طور گسترده در سراسر محیط و زنجیره غذایی توزیع شده‌اند و در بافت‌های انسان و سایر پستانداران یافت شده‌اند.

مطالعات گذشته در این زمینه تأیید کرده‌اند که ‌MNP‌هایی که وارد غذا می‌شوند، می‌توانند از دیواره روده به جریان خون راه یابند. نتایج این مطالعات اغلب از آزمایش روی موش‌ها به دست آمده بود. اما نتایج به دست آمده از آخرین مطالعه انجام شده در این باره که در مجله Nanomaterials منتشر شد، از وجود ذرات MNP در بدن جنین موش‌ها خبر می‌دهدتحقیقات اخیر نشان می‌دهد، موش‌های باردار که در غذای آنها ذرات پلاستیک وجود داشت، پس از زایمان صاحب فرزندانی شدند که دارای مجموعه‌ای از پیامدهای ناسالم بودند؛ پیامدهایی که بر مغز، بیضه‌ها، کبد، سیستم ایمنی و متابولیسم تأثیر می‌گذاشت.

نتایج این مطالعه حاکی از این است که جنین موش حتی زمانی که در بدن مادر زندگی می‌کند نیز از آسیب‌های ناشی از ریزپلاستیک در امان نیست و این ذرات به راحتی از طریق جفت، به فرزند منتقل می‌شوند.

در این بررسی، پنج موش آزمایشگاهی در روز نوزدهم بارداری خود با مایع حاوی نانوپلاستیک‌ها تغذیه شدند. نتایج به دست آمده پس از 24 ساعت، نشان داد کهMNPها (میکرو و نانوپلاستیک‌ها) نه‌تنها در عرض 24 ساعت از موانع روده و جفت عبور کرده‌اند، بلکه در کبد، کلیه‌ها، قلب، ریه‌ها و مغز جنین متولد نشده موش‌ها نیز نفوذ کرده‌اند.

فیلیپ دموکریتو؛ استاد علوم نانو و مهندسی زیست محیطی در دانشکده بهداشت عمومی راتگرز درباره این موضوع گفت: نتایج تحقیق ما این فرضیه را تأیید می‌کند که‌ میکروپلاستیک‌ها و نانوپلاستیک‌ها می‌توانند از جفت موش باردار عبور کرده و به بافت‌های فرزندان متولد نشده، نفوذ کنند.

وی خاطرنشان کرد: تخمین زده می‌شود که انسان به طور متوسط ​​حدود 5 گرم MNP را در هفته خورده و یا استنشاق می‌کند که این مقدار از نظر حجم معادل یک کارت اعتباری است. هنوز نمی‌توان به‌طور قطعی گفت که این آزمایش اثرات مشابهی نیز روی جنین متولد نشده انسان دارد یا نه، اما برخی پژوهشگران بر این عقیده‌اند که که جنین انسان نیز پیش از تولد به ریزپلاستیک‌ها آلوده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *