اخبار سوگاس

سوگاس دوستدار جنگل

سلولز و الیاف سلولزی استخراج شده از چوب، بی‌شک به‌عنوان یک گزینه ایده‌آل برای جایگزینی پلاستیک و مضرات آن در محصولات یک‌بار مصرف است. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که برای تولید حجم بالای ظروف یک‌بار مصرف چوبی چه میزان درخت در هر ثانیه قطع می‌شود؟! این دغدغه زیست‌محیطی برای دانشمندان انگیزه‌ای برای تولید نسل جدیدی از محصولات یکبارمصرف در دنیا شد.
تنها چند دهه پس از اختراع و همه‌گیر شدن استفاده از پلاستیک در دنیا، مردم با یک مشکل جدی زیست محیطی مواجه شدند که آن موضوع ازدیاد روزافزون زباله‌های پلاستیکی و ماندگاری آن در طبیعت بود.مواد پلاستیکی به جا مانده از کارخانه‌ها، مصارف خانگی، صنایع بسته‌بندی و محصولات یک‌بارمصرف با ماندگاری بیش از ۳۰۰ سال در محیط، در مدت کوتاهی حجم قابل توجهی از زباله را در محیط زیست زمین ایجاد کردند که این روند بسیار نگران‌کننده بود. به همین دلیل دانشمندان از همان سال‌ها به فکر جایگزین کردن موادی به جای پلیمرهای شیمیایی پلاستیک افتادند و تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند.

تولد محصولات سلولزی

تحقیقات گسترده محققان از دهه هفتاد میلادی، آنها را به این نتیجه رساند که برای مقابله با معضل زباله‌های پلاستیکی، باید جایگزینی برای پلیمرهای تجزیه‌ناپذیر پلاستیک بیابند. این جایگزین باید ماده‌ای باشد که در عین نزدیکی به خواص مورد انتظار از پلاستیک، پس از استفاده و بازگشت به طبیعت، به سرعت تجزیه شود. این موضوع به ویژه در صنایع بسته‌بندی و محصولات یکبارمصرف که حجم عمده‌ای از زباله‌های پلاستیکی را تشکیل می‌داد، اهمیت ویژه‌ای داشت. بر اساس بررسی‌های انجام شده، سلولز و الیاف سلولزی استخراج شده از چوب به‌عنوان یک گزینه ایده‌آل برای جایگزینی پلاستیک در نظر گرفته شد. استفاده از این الیاف در صنایع بسته‌بندی و محصولات یک‌بارمصرف، به دلیل منشاء طبیعی آنها و خاصیت تجزیه‌پذیری در طبیعت، مشکل انباشت زباله های پلاستیکی را برطرف می‌کرد. بنابراین استفاده از الیاف سلولزی به جای پلیمرهای پلاستیکی به زودی مورد توجه کشورهای پیشرفته و تولیدکنندگان قرار گرفت.

مشکلات محصولات سلولزی چوبی

استفاده از الیاف سلولزی چوب اگرچه یکی از مشکلات مهم زیست محیطی مربوط به استفاده از پلاستیک را برطرف کرد اما به مرور در سال‌های بعد خود مشکل دیگری را برای محیط زیست ایجاد کرد. استفاده از این الیاف در صنایع بسته‌بندی و محصولات یکبارمصرف، نیازمند قطع مقادیر بیشتری از درختان و جنگل‌زدایی بیشتر از مناطق مختلف زمین بود. بررسی‌های آماری ثبت شده در وبسایت theworldcounts نشان می‌دهد که از سال 2011 تا 2015 میلادی سالانه حدود 20 میلیون هکتار از درختان قطع شده‌اند که با جایگزین شدن استفاده از الیاف سلولز به‌جای پلاستیک، این رقم در سال‌های بعد افزایش بیشتری نیز می‌یابد. آمارهای جدیدتر در این باره نیز نشانگر همین موضوع است. زیرا از سال 2016 میلادی رقم ثبت شده در این زمینه به سالانه بیش از 28 میلیون هکتار افزایش پیدا کرده است که برابر با از دست دادن درختان در زمینی به مساحت یک زمین فوتبال در هر ثانیه است. این آمار تکان دهنده و آسیب قطع درختان و نابودی جنگل‌ها اگر بیش از مضرات زباله‌های پلاستیکی در طبیعت نباشد، کمتر از آن نیز نخواهد بود. زیرا اگر اقدامی جدی برای مقابله با جنگل‌‌زدایی انجام نشود، تمام جنگل‌های دنیا در 100 سال آینده نابود خواهند شد.

الیاف نیشکر یک جایگزین بهینه

به همین دلیل محققان این بار برای جایگزینی ماده مناسب‌تر به جای چوب و الیاف سلولزی درختان در صنایع بسته‌بندی و تولید محصولات یکبارمصرف به تحقیق و بررسی پرداختند. این تحقیقات در نهایت در سال‌های اخیر منجر به معرفی الیاف نیشکر به عنوان جایگزین مناسب الیاف چوبی در ساخت انواع محصولات بسته‌بندی و یکبارمصرف شد. در این فناوری الیاف نیشکر که محصول جانبی کارخانه‌های تولید قند و شکر بود، به جای سوزانده شدن و آلوده کردن هوا و یا استفاده به عنوان غذای ارزان‌قیمت دام، وارد چرخه صنعت شده و تبدیل به محصولات مختلف با ارزش افزوده بالا شدند. تکامل فناوری استفاده از پلیمرهای سلولزی در طول چند دهه، به جایی رسید که الیاف نیشکر به دلیل دارا بودن قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد در ساخت محصولات یکبار مصرف مورد استفاده در صنایع غذایی نیز کاربرد پیدا کرد و کشورهای پیشرفته به تدریج آن را جایگزین پلاستیک، کاغذ و پلیمرهای شیمیایی رایج در ساخت ظروف یکبارمصرف غذایی کردند. تولید ملی و حفظ جنگل‌ها در ایران در کشور ما نیز اگرچه برآورد دقیق از روند تخریب جنگل‌ها وجود ندارد و نقشه‌برداری‌های ماهواره‌ای در این مورد صورت نگرفته است، اما مقایسه آمار سال ۱۳۹۸ با آمار سال ‌1335 نشان می‌دهد که طی 6 دهه اخیر، بیش از ۱.۵میلیون هکتار از سطح جنگل‌‌های کشور کاسته شده است. این یعنی سالانه ۱.۵درصد از جنگل‌های ایران نابود می‌شوند و اگر روند تخریب با همین سرعت ادامه یابد، تا سال‌1460 اثری از جنگل‌های امروزی ایران باقی نمی‌ماند. به همین دلیل شرکت پارس طبیعت سلولز نیز در سال‌های اخیر و همگام با فناوری‌های روز دنیا، تواسته است و انتقال دانش فنی و تکنولوژی تولید ظروف یک‌بارمصرف سلولزی غیرچوبی با استفاده از الیاف نیشکر به کشور، رسالت خود را در حفظ جنگل‌ها انجام دهد. ‌ شرکت پارس طبیعت سلولز در سال‌های اخیر با معرفی ظروف یکبار مصرف سوگاس به بازارها پلاستیک و پلیمرهای شیمیایی مضر سلامت را به‌طور کلی از ظروف یک‌بارمصرف خود حذف کرده است. در عین حال این شرکت با جایگزینی الیاف سلولزی نیشکر به جای سلولز چوب، از قطع درختان و نابودی جنگل‌ها نیز جلوگیری کرده است.  درحال‌حاضر انواع ظرف غذا، ظروف سلف، بشقاب، کاسه و دیس سوگاس با استفاده از الیاف نیشکر و بدون استفاده از پلاستیک، مواد شیمیایی و چوب درختان تولید در کشور تولید می‌شود که می‌تواند جایگزین مناسبی برای ظروف یکبارمصرف در زندگی روزمره مردم باشد. ظروف یک‌بار مصرف سوگاس تاییدیه‌های جهانی و ملی مانند FDA و سیب سبز سلامت برای تهیه ظروف سازگار با طبیعت و سلامت را دریافت کرده و مورد تایید کارشناسان و متخصصان سلامت کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *