مقالات آموزشی

سوگاس یک ظرف سرد و گرم چشیده

یکی از مهمترین نقاط ضعف در بسیاری از ظروف یکبارمصرف، آسیب‌پذیری آنها در برابر حرارت و برودت است. اگرچه ممکن است این ظروف برای سرما یا گرما ظرف مناسبی محسوب شوند اما بیشتر مصرف‌کنندگان برای یافتن ظروفی که هم در سرمای فریزر و هم در گرمای ماکروفر مقاومت مناسب داشته باشند، دچار مشکل هستند. اما گزینه مناسب در این مورد کدام است؟

ظروف پلاستیکی‌ را کنار بگذارید

ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی یکی از بدترین انتخاب‌ها برای حرارت و برودت هستند. بررسی‌های سال‌های اخیر دانشمندان در مورد ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی نشان داده است که این ظروف با قرار گرفتن در برابر حرارت و برودت ترکیباتی را از خود آزاد می‌کنند که می‌تواند برای سلامت انسان مضر و خطرناک باشد. سرطان‌زا بودن ریز‌پلاستیک‌ها و ترکیب شیمیایی آزاد شده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در سرمای فریزر یا حرارت مایکروفر در تحقیقات فراوانی به اثبات رسیده است. در این سال‌ها برنامه‌های آموزشی فراوانی توسط نهادهای سلامت‌محور برای آگاه‌سازی مردم و منع کردن آنها از استفاده از این ظروف به ویژه برای نگهداری غذاهای گرم تولید شده است.

ظروف آلومینیومی آتش می‌گیرند

یکی دیگر از ظروف یک‌بارمصرف متداول در سال‌های اخیر، ظروف یکبار مصرف آلومینیومی است. این محصولات اگرچه از نظر بهداشتی نسبت به ظروف پلاستیکی مناسب‌تر هستند و در سرمای فریزر مقاومت قابل قبولی دارند، اما برای استفاده در ماکروفر و در مواجهه با امواج مایکروویو یک گزینه کاملا نامناسب تلقی می‌شوند. زیرا برخورد این امواج با سطح ظروف آلومینیومی به ماکروفر صدمه می‌زند و می‌تواند موجب ایجاد آتش‌سوزی و اتصال شبکه برق شوند. ضعف دیگر ظروف یک‌بارمصرف آلومینیومی این است که ماده غذایی درون آن در مدت کوتاهی حرارت خود را از دست می‌دهد. همچنین به دلیل رسانایی حرارتی فلزات، حمل و نقل غذاهای گرم در این ظروف با مشکلات فراوانی همراه است.

ظروف فومی طعم غذا را عوض می‌کند

نوع دیگری از محصولات یک‌بارمصرفی که استفاده از آن در سال‌های اخیر بین مصرف‌کنندگان بسیار متداول شده ظروف یکبار‌مصرف فومی است. وزن کم و قیمت پایین‌تر این ظروف نسبت به ظروف آلومینیومی دلیل اصلی محبوبیت این ظرف است. اما بیشتر مصرف‌کنندگان معتقدند که طعم و بوی غذای گرم در این ظروف تغییر می‌کند. به همین دلیل گرم کردن غذا در این ظروف در ماکروفر، باعث کاهش کیفیت غذا و احساس ناخوشایند مصرف‌کننده می‌شود.

ظروف کاغذی‌ هم پلاستیک دارند

در سال‌های اخیر ظروف یک‌بارمصرف کاغذی نیز طرفداران خود را دارد. البته این ظروف نیز معایب خاص خود را دارند. این ظروف نه تحمل رطوبت فضای فریزر را دارند و نه می‌توان از آنها برای گرم کردن مواد غذایی در ماکروفر استفاده کرد. ضمن اینکه معمولا لایه پلاستیکی داخلی ظروف یک‌بارمصرف کاغذی، مشکلات ظروف پلاستیکی را با خود دارند.

سوگاس یک گزینه متفاوت

با توجه به آنچه گفته شد، هیچ یک از ظروف یکبارمصرف که به آن اشاره شد، نمی‌توانند گزینه مناسبی برای استفاده در حرارت و برودت باشند. اما آیا انتخاب دیگری برای یک ظرف یک‌بارمصرف مناسب وجود دارد؟!در سال‌های اخیر و با ورود محصولات یکبار مصرف ساخته شده از الیاف نیشکر (باگاس)، این مشکل مصرف‌کنندگان تا حدود زیادی برطرف شده است. ظروف تولید شده با الیاف نیشکر ظروفی با مقاومت بالا در برابر حرارت و برودت هستند که در هر دو محیط فریزر یا ماکروفر می‌توان از آن استفاده کرد. محصولات یک‌بار مصرف سلولزی ساخته شده از الیاف نیشکر به دلیل اینکه در ترکیب آنها پلاستیک و پلیمرهای شیمیایی استفاده نشده است، هیچ ماده مضر و بیماری‌زایی را در محیط منتشر نمی‌کنند. همچنین این ظروف رنگ، بو و مزه غذا را تغییر نمی‌دهند و می‌‌توانند حرارت ماده غذایی درون ظرف را تا مدت طولانی‌تری نسبت به ظروف مشابه حفظ کنند. استفاده از این ظروف یکبارمصرف سلولزی در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای پیشرفته رواج یافته و بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان، رضایت بیشتری از محصولات تولید شده از الیاف نیشکر نسبت به سایر ظروف یک‌بارمصرف دارند. در ایران نیز شرکت پارس طبیعت سلولز توانسته با استفاده از دانش فنی و روز دنیا تولید ظروف یک‌بارمصرف سوگاس را در کشور آغاز کند و به موفقیت‌های فراوانی در این زمینه برسد. درحال‌حاضر انواع ظرف غذا، ظروف سلف، بشقاب، کاسه و دیس سوگاس با استفاده از نیشکر و بدون استفاده از پلاستیک، مواد شیمیایی و چوب درختان تولید شده است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای ظروف یکبارمصرف در زندگی روزمره مردم باشد. ظروف یک‌بار مصرف سوگاس تاییدیه‌های جهانی و ملی برای تهیه ظروف سازگار با طبیعت و سلامت را دریافت کرده‌اند و مورد تایید کارشناسان و متخصصان سلامت کشور هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *